tirsdag den 20. maj 2008

Ferie før hjemrejse

Inden tilbageturen mod Danmark havde vi en uges ferie på Zanzibar.
Zanzibar er Afrikas svar på Tyrkiet. Der er lækker strand, vand, og frem for alt sol. Det var dog ikke tilfældet den første dag, hvor det i løbet af 5 min så ud som på billedet til venstre. Men først var vi et par dage i Stonetown, hvor vi så lidt af hvert, og hvorfra vi tog ud på en lille ø (Prison Island) hvor der var kæmpeskildpadder.

Herefter tog vi helt op på den nordligste del af Zanzibar, hvor der var den dejligste strand. Vi boede i små hytter, og ellers tilbragte vi det meste af dagen ved stranden. En af dagene tog vi på en heldagestur, hvor vi skulle ud at snorkle. Det var super fedt, og det var ærgerligt vi ikke havde undervandskamera med. De små og store fisk i alle mulige farver svømmede overalt, og svømmede også helt tæt på. Det var fantastisk, og der var rigtig meget at se.

Billedet herunder viser et kig ud over stranden ned mod vandet, med det kridthvide sand, og de smukke palmer.
På vej hjem fløj vi fra Zanzibar til Nairobi i Kenya, hvor vi fløj henover Mt. Kilimanjaro. Billedet er taget ud af flyvinduet, og er derfor ikke så godt, men det ser da alligevel fascinerende ud.

Nu er vi hjemme igen, og det er skønt. Det var et fantastisk eventyr, og det var mærkeligt at komme hjem til et klinisk rent hjem. Ingen kryb, ingen små lorte på væggene, varm vand i hanen, sæbe i automaterne, og håndklæder til at tørre fingre i efter vask. Tak fordi I har fulgt med på vores blog og har skrevet kommentarer. Nu glæder vi os til at møre jer alle face to face.

tirsdag den 6. maj 2008

Weekend i Karagwe

Så er det tid til en sidste nyhed på bloggen inden turen vender mod Zanzibar og derefter Danmark. I den forløbne weekend har vi, sammen med Tuja og Tomas, været på besøg hos en missionær og volontør, der bor ca. fire timers kørsel fra Bukoba. Og som I kan se på billedet, så er udsigten fantastisk – og bjergene, som man kan se i horisonten, ligger i Rwanda.
Vores kollega fra Tumaini, Mr. Michael, havde fået et lift med os derud for at besøge to børn, som tidligere har været på Tumaini. Lørdag morgen tog vi sammen med Else ud at besøge drengene i deres hjem for at se, hvordan de havde det. Åbenbart er vi vant til at bo i byen for det var rimelig langt ud på landet denne dreng boede... Og når man gik igennem shambaen (mark med bananpalmer) kunne man skimte de små lerhytter ind imellem.
Drengen i den sorte t-shirt er ca. 17 år. Han bor nu hos sin tante, selvom hans forældre stadig lever. Grunden til dette er at han er blevet slået meget. I dag kan han ikke gå i skole, da hans hjerne er ødelagt fordi han som barn blev slået så hårdt oven i hovedet at noget af hjernefunktionen forsvandt. Nu overvejer Tumaini så at købe en lille shamba til ham, så han kan blive selvforsørgende.
Senere om lørdagen tog Karsten med Tomas og Niels (den anden volontør) til fodboldtræning. Lone og Tuja bestemte sig for at bestige et bjerg, hvilket de altså gjorde... Vi beklager at det enormt fede billede ikke er med her, men dette har Tuja. Og det var en helt fantastisk tur – tænk at stå på toppen af et bjerg og kunne se ud over Tanzania – og Rwanda! ”Vor Gud er så STOR!”

Men det var sådan set alt for denne gang! Vi håber, I har nydt bloggen, lige så meget som vi har nydt at fortælle. Nu glæder vi os sådan set bare til at komme hjem og fortælle jer alt det, I ikke har kunnet se og læse her. Men inden da skal vi lige have færdiggjort vores arbejde på Tumaini – og ha’ en ordentligt kulør på Zanzibar! SES

lørdag den 12. april 2008

Ferie og safaritur - Safari nzuri sana

Vi kunne skrive flere sider om hvor fedt det har været at være på safari, men vi vil gøre det lidt kort, og vise 9 ud af vores 900 billeder.Vi havde begge set rigtig meget frem til safarien, og rovdyrene var hovedmålene, men det var rigtig fedt at opleve naturen. Ikke bare et bur, eller et mindre sted hvor dyrene kan gå frit. Et kæmpe land, og der er ikke noget som adskiller dyrene fra menneskene og byerne, og det var ikke en selvfølge at vi ville komme til at se alle dyrene, det kunne ingen love os! Sådan ser en solopgang ud i Afrika, ud over Ngorogoro krateret. Det er utrolig flot, og det kunne være en grund til at stå tidligt op hver dag, men dynen er jo også god om morgenen! Om natten sov vi i telte midt i Serengeti, hvor der kunne komme dyr - vi hørte hyæner, vortesvin og bøfler græsse uden for teltet, så der var ikke noget med at gå ud om natten.. Løverne kunne også sagtens finde på at kigge forbi, så mad, slik, svedige sandaler mm. skulle holdes ude af teltene.
Vores truck. 6 personer + en chauffør og en kok. Her har vi fået bundet aftensmaden på fronten af bilen, og Lone ser tilsyneladende meget positiv ud selvom aftensmaden skulle byde på fisk ??? En gazelle i spring. Fact: 25 hunner kæmper om 1 han, fuldstændig som i Eben Ezer IMU! :-)
Vi så nærmest alle slags dyr, herover zebraer. En fascinerende ting ved at se dyrene i naturen i stedet for zoo, er at de ofte græsser i store flokke, også sammen med andre dyr.
En 1000 kg tung krokodille. Vi blev lidt forbavsede, da chafføren steg ud af bilen og sagde vi andre skulle følge med... Den var nemlig ikke langt væk, og der lå også krokodiller rundt om i vandet. En stor han, som den på billedet, kan springe mere 3 meter op ad vandet.
Ærgerligt for giraffen at den er skabt så høj, men det ser meget fint ud på billederne. Vi så dog også nogle der nøjedes med at spise af blade fra trækronerne.

Elefantfight! En yngre han havde været lidt for tæt på en af hunnerne. Derfor måtte fatter li vise hvem der bestemte. En anden fed ting ved at være på safari er, at vi er i naturen på dyrenes primisser. Hvis en elefant skulle krydse vejen, gik den ikke nødvendigvis uden om vores bil. Vi måtte lige bakke lidt.
En knap så fed ting er de ”herlige” grippe. Her er de i gang med at fortære en gammel død gnu. Det lugtede fælt, og det var ret klamt nogle gange at se en grip stikke hele hovedet og halsen ind under huden på en gnu.
Dette var indgangen til Serengetti nationalpark og enden på et fantastisk eventyr, men de mange andre billeder må vente til vi når tilbage til DK. Håber I alle nu er rigtig misundelige på os!